A járvány miatt az III. 16 után előadásokat a tárgy MS Teams csoportjában tartottam meg videó-konferencia formájában! Az óravázlatokkal itt nem haladtam, de belinkelem ide az egyes előadások felvételét.
A MaFiHe 2017-ben és 2018-ban videófelvételt készítet az előadások nagy részéről. Ezek a FizWeb-en megtalálhatóak Caesar-os (IIG-s) belépés után. A 2018-as óravázlathoz egyenként belinkeltem a megfelelő előadás-videót – a 2018-asat, ha volt, és a 2017-eset akkor, ha nem volt. Ez a legjobb közelítése az idén elmaradó előadásoknak.
II. 19.
Bevezető óra. Az evolúcióbiológia világnézet-független természettudomány. Mutatóban beszéltem az evolúcióelmélet történetéről, és evolúciós törzsfáról. Megbeszéltük a különbséget homológia (közös származás) és analógia (azonos feladathoz való alkalmazkodás) között. Megbeszéltük, hogy az emlősök, madarak, a szárazföldi négylábúak vagy a gerincesek csoportját definiálhatjuk egy közös őssel. Az ilyen csoportot nevezzük kládnak. A halak viszont nem egy ilyen csoport, mert a halak közös őse őse az emlősöknek és a madaraknak is. Két példát mondtam matematikai jellegű evolúcióelméleti problémára
(1) Miért kb. 50-50%-a két nem gyakorisága egy populáécióban, ha a reprodukcióhoz kevesebb hím is elég lenne. Azért, mert akkor egy hímnek átlagosan több utódja van, tehát érdemesebb hím utódokat létrehozni. (Ronald Fischer gondolatmenete.) Ez a példa egyúttal példa arra is, hogy a gének szintjén folyó szelekció nem feltétlenül előnyös a faj számára.
(2) Coalescence.
II. 26.
(1) Járványterjedés, SIR modell: Wikipedia cikk. Koronavírus: infók,
(2) Populáció-szabályozó visszacsatolás. Szelekció. Kompetitív kizárás.
III. 4.
Elemi szelekciós elmélet pdf
III. 11.
Versengés és Lotka-Volterra modell
III. 25.
IV. 1.
IV. 8.
IV. 15.
IV. 29.
V. 6.
V. 13.